Tento víkend to malo začať….
Piatok 19.3. ako aj sobota 20.3. mali byť pre mňa pracovne svadobné a mali spustiť v našej agentúre svadobnú sezónu na tento rok.
Ako každý rok, o tomto čase mal začal ďalší novosezónny svadobný boom, ktorý by spustil lavínu svadobných príprav, stretnutí, konzultácií,…. všetkého, na čo sa celú zimu tešíme.
Ako ste sa už možno dočítali, už vyše 5 rokov vlastním svadobnú agentúru zameranú primárne na svadobné výzdoby, čiže aj tento rok by ste nás (mňa s mojou kolegynkou) mohli stretnúť na niektorej zo svadobných výstav.
Avšak realita je aj tentokrát iná… a buhužiaľ tak ako aj minulý rok sa kvôli Covidu brány do svadobného sveta stále neotvorili.
Čo je ešte horšie, stále nevieme, ako sa situácia vyvinie a kedy už prídu nejaké väčšie uvoľnenia na svadby a svadobné hostiny ako také.
Z vlastnej skúsenosti mám pocit, že plánovanie v tejto dobe je stále komplikovanejšie, nakoľko si naozaj nemôžeme byť istí dátumom.
Preto som si pre vás pripravila článok, ako plánovať svadbu počas korony. Spísala som vám základné body, ako sa čo najmenej vyhnúť stresu a ako vám ušetriť čo najviac peňazí.
Poďme sa na to pozrieť.
Pri písaní tohto článku som sa pozrela na dve skupiny neviest – na tie, ktoré už termín svadby mali, ale kvôli pandémii sa ich svadba nemohla konať a na nevesty, ktoré svadbu ešte len začínajú plánovať, ale tiež nevedia, ako im to pandémia dovolí.
Nevesty, ktoré už svadbu plánovali a mali aj konkrétny termín
Minulý rok to bol šok nielen pre nevesty, ale aj pre nás dodávateľov. Dostali sme sa do situácie, kedy kvôli pandémii boli stopnuté všetky svadby a my sme sami nevedeli, čo a ako ďalej. Čo radiť nevestám.
Sama som sa veľakrát dostala do situácie, kedy mi volala uplakaná nevesta, že nevie, čo má robiť, pretože svadbu plánujú vyše roka, niektoré aj dva roky a zrazu je týždeň pred svadbou a ona ju musí zrušiť.
Poviem vám, nebolo to ľahké ani pre mňa, nakoľko sa v mojej práci snažím pomáhať nevestám, radiť im, plniť ich želania…. Ale v tomto prípade som bola v koncoch aj ja a nevedela som danú situáciu odvrátiť.
S každou nevestou som sa avšak snažila nájsť v tom niečo pozitívne a išli sme hľadať spolu nejaké riešenia.
V prvom rade sme museli riešiť, čo obmedzenia znamenajú pre ich svadbu a ktoré z nižšie opísaných možností je pre nich najlepším riešením.
1) Zmena počtu osôb
Ak situácia dovoľovala svadobné hostiny s určitým počtom hostí napr. 50, nevesta so ženíchom uvažovali, či obetujú určitý počet hostí alebo nie.
V niektorých prípadoch sme sa bavili o znížení počtu osôb napr. o 10-15 ľudí, čo nebol až taký problém. Budúci novomanželia poprosili svadobných hostí, aby sa svadba konala bez účasti detí. Dalo sa nájsť nejaké riešenie.
Avšak pri svadbách o počte 100 hostí a viac to bol už problém.
Znížiť hostiny o viac ako polovicu hostí bolo naozaj na zamyslenie a poviem vám, v mnohých prípadoch svadba stroskotala na tomto bode a prešli sme na bod č. 2 a to zmenou dátumu svadby.
2) Zmena dátumu
Keď sme s nevestou nevedeli počet osôb eliminovať, začali sme riešiť teda presun dátumu. A to vám poviem, bol niekedy “masaker”.
Nejde o to nájsť nejaký pekný dátum, ale nájsť dátum, ktorý by vyhovoval všetkým dodávateľom a aj ďalším členom svadby.
V prvom rade sme vždy riešili dátumy priestoru – kedy má daný priestor voľné termíny. Pokiaľ priestor mal možnosť, ponúkol aj dva náhradné termíny, ktoré sme vedeli prerokovať s ďalšími dodávateľmi.
Následne sme obvolali a kontaktovali všetkých dodávateľov – od fotografa, kameramana, DJ-a/kapely, svadobné agentúry atď atď.
Nájsť jeden vhodný náhradný termín, ktorý by vyhovoval všetkým, bol častokrát naozaj vyčerpávajúci. Navyše niekedy sme ani taký dátum nenašli a nevesta musela urobiť rozhodnutie, či sa daného dodávateľa, ktorý v daný nový termín nemohol prísť, dokáže vzdať.
Veľký problém bol aj so zálohami. My ako dodávatelia sme túto otázku riešili takisto.
Na jednej strane je to naše živobytie a na druhej strane pýtať peniaze za služby, ktoré sme nakoniec nevykonali, môže vyznieť trošku sebecky.
Môj osobný názor je, ktorý sme aplikovali aj v našej agentúre je, že pri zmene dátumu záloha neprepadá. Záloha je platná tak dlho, dokedy sa svadba neuskutoční. Či bude svadba presunutá raz, dvakrát, alebo viackrát, záloha je stále platná.
V prípade, ak by nám nový termín nevyhovoval a vieme, že v novom termíne nebudeme môcť uskutočniť našu prácu, zálohu sme ochotní vrátiť. Jediný dôvod, kedy je diskutabilné, či vrátiť resp. nevrátiť zálohu je, ak nevesta zruší termín svadby z iného dôvodu ako je pandémia. V tomto prípade si myslím, že záloha prepadá v prospech dodávateľa, nakoľko dodávateľ vám termín drží práve na základe tejto zálohy a zrušením svadby prichádza o ušlý zisk. Ale samozrejme je to vždy o dohode medzi vami a dodávateľom.
3) Dátum zostáva, hostina presunutá
V niektorých prípadoch sme riešili svadbu aj tak, že nevesta so ženíchom sa rozhodli ponechať dátum svadby, t.j. zobrali sa v kostole alebo na úrade za daných opatrení (napr. v počte max. 6 ľudí) a celú svadobnú hostinu presunuli na neurčito.
Aj toto bolo jedno z riešení u mnohých. Úprimne, v mnohých prípadoch sa svadobná hostina ešte ani nekonala a sama si netrúfam povedať, kedy sa aj bude konať.
4) Zrušenie svadby na neurčito
U niektorých svadobných párov padlo hneď jasné rozhodnutie, že svadba sa ruší resp. odkladá na neurčito. Necítia sa na to, aby všetko presúvali a navyše nemajú istotu, že aj presunutá svadba sa bude konať.
Z vlastnej skúsenosti vám môžem povedať, že poznám nevesty, ktoré už 3x presúvali svadbu. Posledný termín mali teraz v marci a to už povedali, že dosť, že nevládzu a svadbu odkladajú na neurčito.
Iné páry mi povedali, že pandémia zasiahla aj ich prácu, úspory, atď. A sú nutení svadbu preložiť aj z dôvodu financií.
Ale začnime teraz myslieť trošku pozitívne. Ak patríte k nevestám, ktoré svadbu ešte len plánujú, poďme si povedať pár tipov, ako na to.
Nevesty, ktoré svadbu ešte len plánujú
Ak ste v pozícii nevesty, ktorá ešte len začína plánovať svadbu na tento alebo budúci rok, spísala som pár tipov, nakoľko súčasná pandemická situácia je nevyspytateľná a nevieme predpokladať, kedy sa situácia uvoľní.
1) Zvážte dátum
Aktuálna situácia (písané dňa 17.3.2021) povoľuje svadobný obrad o účasti max. 6 osôb. Svadobné hostiny sú komplet zakázané.
Podľa covid automatu budú svadobné hostiny povolené až vtedy, keď okresy budú na úrovni “ostražitosti” – viď. tabuľku covid automatu nižšie (Zdroj: UVZSR).
Môj osobný názor je, že veľké svadobné hostiny nevidím ani na máj, ani na jún. Samozrejme, bodaj by som sa mýlila. 🙂
Ja väčšinou radím nevestám aktuálne zvoliť radšej svadbu na jeseň alebo budúci rok.
2) Počet hostí na svadbe
Aktuálne sa teraz po 2-3 týždennom úsilí niekoľkým okresom podarilo prejsť z čiernej zóny do bordovej, čiže je veľmi ťažko odhadovať, kedy sa okresy presunú do žltej prípadne krémovej zóny, kedy sa svadby v menšom počte budú môcť konať.
Navyše si myslím, že počet osôb nad 50 osôb bude ešte dlho diskutabilný. Preto pouvažujte, aký počet je pre vás akceptovateľný, či si viete predstaviť svadbu o max. 50 ľudí.
Ak nie, porozmýšľajte, či svadbu radšej nepresuniete na budúci rok.
A ak áno, začnite plánovať s počtom 50 a keď situácia dovolí viac, počet jednoducho zvýšite postupne. Samozrejme, ak to bude dovoľovať vybratý priestor a iné podmienky.
3) Majte už teraz plán B
Po minuloročnej skúsenosti viem, že je dobré sa aktuálne s dodávateľmi dohodnúť hneď na náhradnom termíne.
Poproste ich, či by vám vedeli podržať dva termíny. Ak sa nebude môcť konať prvý termín, budete mať automaticky v zálohe ten druhý.
4) Zamerajte sa na zálohy
V niektorých prípadoch je možné sa dohodnúť s dodávateľmi, že zálohu nebudú pýtať. Prípadne budú pýtať menšiu sumu. Nemusí to byť hneď 50% z finálnej sumy.
Je to na dohode medzi vami a dodávateľom, ale verím tomu, že aj toto vám vie trošku ušetriť peniažky v tomto komplikovanom období.
5) Personalizované darčeky bez dátumu alebo na poslednú chvíľu
Pokiaľ si na svadbu plánujete dať vyrobiť nejaké personalizované darčeky napr. darčeky pre hostí, magnetky, drevené nápisy Pán a Pani,… zvážte vytvorenie a kúpu týchto darčekov bez dátumu. Aby ste ich v prípade preloženej svadby mohli využiť bez problémov.
Prípadne čakajte do poslednej chvíľky, kým ich výrobu objednáte. Dopredu si zistite s dodávateľmi, ako dlho sú ochotní počkať a koľko im trvá výroba, či sú schopní vyrobiť danú vec napr. aj tri týždne pred svadbou.
Tak a toto bolo pár mojich tipov a rád na základe skúseností. 🙂
Ďakujem, že ste si prečitali môj článok do konca a verím, že vám aspoň trošku pomôže v plánovaní v tomto komplikovanom pandemickom období.
Ak máte nejaký tip, na ktorý som zabudla, budem rada, ak sa s ním so mnou podelíte, rada doplním. 🙂
Ak sa vám článok páčil, budem vďačná za like alebo prípadne zdieľanie.
Pripravujem pre vás aj článok, ako korona zasiahla nás dodávateľov a čo to pre nás znamená. Budem rada, ak ma zostanete sledovať. 🙂
Krásny deň
Som vášnivou svadobnou dekoratérkou, organizátorkou a koordinátorkou s dlhoročnými skúsenosti, vďaka ktorým pomáham nevestám prekonať ich strach zo svadobných príprav.